Elektrický kolo je staronové zlepšení

Kategorie
 
 
 
 
 

Elektrický kolo je staronové zlepšení

Možná tomu nebudete věřit, ale ve skutečnosti se první elektrická kola objevili už pro více než 100 lety. Tedy údajně. Ale možné to je, protože 19. století je známé tím, že lidé po celém světě zkoušeli skoro vše co se elektřiny týče. Nejlepším příkladem je Nikola Tesla, díky kterému máme takové běžné věci, jako žárovky, rádio a podobné elektrická zařízení. No první elektrická kola na praktické využití se na světě objevili až počátkem 90. let minulého století. Postupně se vyvíjely a dnes již nabízejí nemalé výhody ve srovnání s jinými typy přepravy.

Například díky novým typem baterií může jejich dojezd být více než 100 km. A to už není málo. Vždyť si představte, že byste měli takovou dálku "šlapat" do pedálů. Pokud máte elektrický kolo, tak se již tolik nemusíte namáhat. A to není všechno.

fakta

I když je e-bajk (nebo chcete-li e-bike) vybaven elektromotorem, stále je podle našich zákonů považován za tzv. pedelec. Důvodem je to, že stále musíte šlapat, i když máte podporu motoru. Co je to pedelec , nejlépe vysvětluje wikipedia. Ale zatím není v češtině ani česky. Pokud byste nemuseli šlapat, šlo by už o skútr. Kromě toho je zde i omezení výkonu do 250 W a rychlosti do 25 km / h. Té podpůrné samozřejmě.

Mít svůj vlastní elektrický kolo neznamená, že si ho musíte hned nový koupit. Jednou z možností je technická úprava svého běžného kola. Přitom však třeba brát v úvahu i kvalitu jednotlivých dílů a jejich správné namontování. Taková "samomontáž" může být levnější a nemusí vadit, pokud nepotřebujete nějaké speciální funkce. I ty jsou v nabídce pro e-bajky.

Který způsob vybrat

Pokud se rozhodnete koupit si vlastní nový elektrický kolo, na výběr jsou tři různé varianty umístění motoru. Každý má své výhody i nevýhody, tak jako vždy. Taková koupě je sice dražší, než předělání obyčejného kola na e-bike, ale vyrovnávají to extra funkce, které můžete mít.

Elektromotor může být namontován na zadním kole, což však zhoršuje vyvážení kola v terénu a je to dražší ekvivalent. Nabízí však možnost rekuperace baterie a tím i delší dojezd. Převody zas umožňují změnu síly asistence.

Montáž elektromotoru na přední kolo je jednodušší, ale přední část je tak těžší ovladatelná pro vyšší hmotnost. Tento způsob je vhodný spíše pro menší e-bajky do města.

Vyvážení hmotnosti nejlépe zajistí třetí možnost. Elektromotor namontován ve středu, vedle náboje nebo integrovaný s nábojem. Výkon je tu nejlepší regulován, ale nevýhodou je vyšší cena a chybí možnost rekuperace.

Baterie pro elektromotor může být umístěna například přímo v rámu kola, nebo na nosiči v zadní části kola. Nejčastěji a nejjednodušší je namontování baterie na střední část rámu. Na jedno nabití umožní průměrná 400 Wh baterie dojezd 60 až 180 km. Záleží to však od terénu, hmotnosti a rychlosti. Samozřejmě i od výkonu elektromotoru. Jedno nabití trvá 3 až 4 hodiny.

Jednotlivé ceny se pohybují od 500, - € za nejjednodušší malé elektrická kola s motorem na předním kole, až po více než 2000, - € za e-bajky pro profesionály, které jsou na to patřičně vybavené. Takže, pokud chcete mít elektrický kolo vhodný pro různé účely, počítejte s cenou okolo 1000, - a více eur.

Než si nějaký koupíte však raději popřemýšlejte o jednotlivých výhodách a nevýhodách. Některé pro vás nemusí být tak výrazné, jak se na první pohled zdají. Raději si všechno předem zvažte, vždyť jak se říká, dvakrát měř a jednou řež.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verze